Maand bepaling van een week
sedo
2010-09-08 07:57:39 UTC
Beste mensen

Ik zit met een klein probleempje in een query.
In een tabel worden per dag tijden ingevoerd waarbij o.a. wordt
opgeslagen datum, wat er is gedaan, en de hoeveelheid tijd die men
hiervoor nodig had.
Nu wil ik deze tijden totaliseren per week, per maand en per
kwartaal.
Indien nu binnen een week de maand verspringt krijg ik voor die
betreffende week 2 regels met dezelfde totaal waarde.
Voorbeeld:
Kwartaal 1, Maand 1, week 4, 10 uur totaal
Kwatraal 1, Maand 2, week 4, 10 uur totaal
Hoe kan ik er nu in sql voor zorgen dat die 2e regel niet meer
voorkomt. Hoe moet ik dat binnen mijn query oplossen?
Ik maak nu gebruik van de funktie Datepart.

Ik hoop dat iemand me kan helpen
Hugo Kornelis
2010-09-10 23:00:46 UTC
Post by sedo
[...]
Hoi Sedo,

In plaats van het nummer van de week binnen de maand kan je beter het
nummer van de week binnen het jaar gebruiken voor je groepering. En dan
geen maand nummer er meer bij. Dan krijg je automatisch een aparte regel
voor elke week.

Met DATEPART(week, DatumKolom) krijg je het week nummer volgens de
Amerikaanse telling. De in Nederland meer gebruikelijke telling kan je
in SQL Server 2008 krijgen met DATEPART(ISO_WEEK, DatumKolom). Voor
oudere versies is dat wat lastiger, maar in Books Online staat bij het
topic over DATEPART hoe je die kan berekenen.
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP
My SQL Server blog: http://sqlblog.com/blogs/hugo_kornelis